I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 28, 2010

sEmbang sEmbang pEtang...

Salam Seantaro...

Kenduri-kendara yang terpaksa di tempuhi oleh kU coti 3 hari ini, peh memang memenat kan perut ku yang seMakin membuncit nie :) nak berpEluh selalu tiada masa, dah pakai baju sUkan, kAsut sukan last2 kat kEdai juga pergi nye :) camna tu??? kenduri ku cuti nie paling jauh pergi tu di MUAR bandar mAharani belah arwah aYahku (al-fatihah). Memang lama dah tak bertApak di Muar nie... dah lain rupa nye cuma jambatan tu masih di situ dan macam itu lagi dari aku Kecik sampai la beSor memang camtu. Sampai je tempat kEnduri kampung aYah ku tu aku kaget dong dgn kehadiran pehh rAmai nyer suku-sakat belah arwah aYahku ni yang aku kenal cuma adik-beradik arwah aYahku je (al-fatihah)... yang lain2 sEmua aku tak kenal cam alien lak jaDi nye, yang cuma aku tau tentang tempat nie dari arwah dAtuk ku (al-fatihah) tu kalau dah nampak depAn mata orang rAmai berjalan kAki depan umah tu mAkna-nya BAS dah terbakor la tu... sebab ada Boom Bang Bang Boom... sekarang dah ok dah tempat tu di kelliling oleh pokok Kelapa Sawit yang menghijau di segenap kampung yang terbelah oleh jalan yang tercanggih depan umah nie, aku tersenyum nengok pokok sAwit nie... panjang lebor ayah sedara ku bercite pasal Pokok sAwit nie sebab dia nengah bersihkan & tanam sEmula pokok sAwit nie... aku lak bole dikategorikan seorang Speculator (<--- klu lah org2 kampung yg tanam sAwit tu tau apa dia wording Speculator... berLari kejo la ngan aku weiiii.... :)) ...

Teringat bila bersembang dgn sorang mamat status dia seorang bisnesman kt Ampang Park pasal economy M'sia sebab tanya bila masa yang Baik nak Leburkan dUit, pItis or Ringgit :), so aku pun goreng piSang la apa yang aku tau tapi based on data la kan bukan mengarut tau... Sekarang masa-nya "economy between Late-Bull and Middle-Bull, Economy Recovery to Expansion, so nie boleh dilihat yang "basic Industry examples: machines, equipment & Material are to be monitor closely (nak tau kene tanyer lagi kt comment :) tu) if you playing stock markets & also from here kite kene nengok juga Economic Indicators as GDP, Inflation, Labor (Unemployment), Interest Rate (IR) & Yield Curves. So, refer to MIER (Malaysia Institute Economy Research) for Malaysia Economy Outlook 2010-11, berKata GDP (Gross Domestic Products: the total market value of all final goods and services produced in a country in a given year, equal to total consumer, investment and government spending, plus the value of exports, minus the value of imports) in Year to year (yoy) Malaysia GDP in 2010 is +3.7% and year 2011 is +5.0%. So, apa yang nampak disini ialah tahun lepas 2Q09, 3Q09 looking good improvement on Malaysia economy and the worst are 2Q08, 3Q08, 4Q08 & 1Q09.

So, masa teruk tu memang bagi impact betul kat sektor2 Manufacturing & Services dan boleh la nampak ramai yang dek kena buAng kerja angkara economy crashed down & impact sikit kat sektor Agriculture, Construction & Mining. Now, all shows a good sign eg: Consumer Prices Index (CPI), passenger Car sAles, Equity market Capitalization, mAnufacturing, Import & Export all meNaik. Kat bawah ni Malaysia Growth Forecast for yEar to 2010 and 2011 ikut sEktor yang aku refer daRi MIER;

Agriculture : 2010 +2.4% & 2011 +2.3% (good for fCPO player :) ...hi hi hi)

Manufacturing : 2010 +4.2% & 2011 +4.1%

Construction : 2010 +2.8% & 2011 +3.0%

Services : 2010 +5.4% & 2011 +5.5%

So, from above data tu... fikir-fikirkanlah mana nak LEBURKAN Pitis & get a Good Return, Okies!!! Opppsss... cite kenduri aku tu bElum abis lagi tapi takpe lain kAli yer dah nak mAndi ... wAssalam.

3 comments:

  1. salam.

    tqvm. boleh intai peluang dlm stock dgn data yg tuan berikan nie..tq.moga tuan dimurahkan rezeki.

    mm

    ReplyDelete
  2. duit aku lebur byk kat properties...
    sekarang nie nak lebur kan kat cpo lakk .. eheheh

    -pie2020

    ReplyDelete
  3. lEbur jangan jangan tak Lebur tuan pie ...kat mana wei ???

    ReplyDelete